Première monographie
Published in conjunction with an institutional survey at the Kunst Museum Winterthur, this is the artist's first monograph. Mathis Altmann's artistic strategy is formally based on the principle of the collage, which has a long tradition in art history, as does its three-dimensional form, the assemblage. In contrast with the reductionist tendencies of the modern period, the assemblage served to adamantly establish connections with the world by directly juxtaposing diverse items from everyday life: collages or assemblages are material reflections of the world, metaphors for the world. This tradition is expanded by Altmann using ephemeral media such as light and sound to firmly link them to the present. The French philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari use the term assemblage to describe unformed materials and fluidity that give access to new spaces by deciphering known territories or giving them new codes. Altmann does no less when he addresses the promises and codes of social media and consumer and commodity culture, translating them into his own world as Amalgamate, complex miniature worlds and room-sized installations.
Publié à l'occasion de l'exposition éponyme de Mathis Altmann au Kunst Museum Winterthur en 2021-2022.
Mathis Altmann (né en 1987 à Munich, vit et travaille à Los Angeles et à Zurich) appartient à une génération d'artistes dont l'œuvre se caractérise par une forte conscience socio-critique. Ses installations torpillent l'illusion d'un monde glamour et insouciant en permettant aux spectateurs de regarder derrière les apparences. Altmann crée des scénarios pleins de contrastes à partir de biens de consommation, d'objets du quotidien, de déchets et de matériaux de construction. Il s'agit d'un jeu subtil avec les traditions de l'assemblage et du collage, qui, en termes de contenu, s'accompagne de la représentation d'un monde disparate. Les œuvres sont basées sur des thèmes tels que l'abondance, la consommation, la fonctionnalité et la superficialité. Les conditions d'un travail numérique créatif dans l'environnement d'un quotidien urbain accéléré et mondialisé sont particulièrement importantes pour lui. Il ne s'oppose pas à la complexité du monde par la simplification, mais en exagérant l'abondance d'informations de manière théâtralisée jusqu'au grotesque, créant ainsi une imbrication complexe de fragments de contenu et de forme qui jouent avec les ambiguïtés, les controverses et les incompatibilités.
Mathis Altmann a reçu le 12e Prix artistique Manor du canton de Zurich.