Cette étude retrace l'histoire du paysage culturel et artistique qui a pris forme depuis l'an 2000 avec le développement de l'internet. Omar Kholeif s'engage dans une contextualisation du nouveau langage visuel et sensitif qui a émergé à travers les technologies du nouveau millénaire, proposant une réflexion critique et nuancée de la condition post-numérique.
« Goodbye, World! weaves through digital cultures, illustrating how both life and art have changed in the twenty-first century. Omar Kholeif's critical eye is as alert to the issues facing artists as it is to those confronting the contemporary viewer. »
Sofia Victorino (Whitechapel Gallery)
« Omar Kholeif's insightful new book, built upon knowledge accumulated from research and practice, distills a fast-moving world mired with image overload, where the continuous reproduction of popular, or indeed viral images, contrary to general belief, can in itself offer a refreshing experience and hold an intrinsic value of its own. With Goodbye, World!, Kholeif has emerged as one of the leading contemporary historians of the digital age. »
Sultan Sooud Al Qassemi (MIT Media Lab, Barjeel Art Foundation)
« Through deft juxtapositions of image, text, and digital detritus, Kholeif presents a visceral take on the strange implications of a world in which images, politics, subjectivities, and affects are recombined in a post-internet era. An Arcades Project for the twenty-first century. »
Trevor Paglen (artiste)
« Omar Kholeif pushes forward our rapidly evolving understanding of contemporary art in the digital age. Goodbye, World! is an essential survey of the widening field of digital forms and formats and the growing number of artists that give this art its expression. Moreover, it is a fresh and necessary exploration of the very ontology of the work of art that digital movements force us to reevaluate. »
Ken Stewart (Harvard University Graduate School of Design)
Omar Kholeif (né au Caire, vit et travaille à Chicago et à Londres) est écrivain, curateur, éditeur et présentateur. Ses écrits portent sur l'art dans le contexte de sa mondialisation, et plus particulièrement sur les nouveaux paradigmes nés du développement de l'internet. Il s'intéresse également aux courants artistiques nés des pays émergents et manquant de visibilité. Il collabore notamment avec
The Guardian,
Wired,
frieze, Artforum,
Mousse…