L'art comme science spéculative : comment les artistes investissent des principes et des phénomènes communément associés à la pensée scientifique et mathématique (une anthologie de textes et d'entretiens d'une trentaine d'artistes du XIXe au XXIe siècle sur le thème des relations entre
l'art et la science).
Through the work of an intergenerational group of artists, the exhibition and book propose that art acts as an investigative and experimental form of inquiry, addressing or amending what is explained through traditional scientific or mathematical means: entropy, matter, time (cosmic, geological), energy, topology, mimicry, perception, consciousness, et cetera. Sometimes employing scientific methodologies or the epistemology of science, other times investigating phenomena not restricted to any scientific discipline, art can be seen as a form of inquiry into the physical and natural world. In this sense, both art and science share an interest in knowledge, realism, and observable phenomena, yet are subject to different logics, principles of reasoning, and conclusions.
Publié suite à l'exposition éponyme au MIT List Visual Arts Center, Cambridge, en 2012.
Edité par João Ribas.
Contributions de Berenice Abbott,
Leonor Antunes,
Marcel Broodthaers, Roger Callois, Hanne Darboven & Lucy R. Lippard, Eric Duyckaerts, Max Frisch, Frederich Froebel,
João Maria Gusmão & Pedro Paiva,
Florian Hecker & Quintin Meillasoux,
Alfred Jarry,
On Kawara,
John Latham,
Sol LeWitt,
F. T. Marinetti, Daria Martin,
Mario Merz,
Helen Mirra, Man Ray,
Ben Rivers &
Mark von Schlegell,
Pamela Rosenkranz & Erik Wysocan,
Robert Smithson, Paul Valéry, Iannis Xenakis.
Conception graphique : Kloepfer-Ramsey-Kwon.
paru en mars 2015
édition anglaise
12,4 x 19,4 cm (broché, sous jaquette)
380 pages (19 ill. n&b et 47 ill. coul.)
ISBN : 978-3-943365-52-8
EAN : 9783943365528
épuisé
dossier de presse