les presses du réel

Ultrablack of Music

 - Ultrablack of Music
Le manifeste de l'ultra-noir musical : une lecture hautement deleuzienne des enjeux philosophiques et socio-politiques de la scène musicale électronique actuelle (publication marquant la renaissance de l'influent label Mille Plateaux, avec des textes d'un ensemble de musiciens, d'artistes et de théoriciens internationaux : Frédéric Neyrat, Achim Szepanski, Holger Schulze, Gerriet K. Sharma, Bernd Herzogenrath, Corry Shores, Marcus Schmickler, Thomas Brinkmann, Thomas Köner...).
« Motus is more (to me) than just music made with analogue synthesizers, it is about attitude, a way of relating to sound and the (e)motion it affects.
A lifestyle, where movement, being moved and moving become one. My practice is vibrational, about the skin, touch and surfaces and the gaseous medium in between.
I dream of a dance floor where Motus would be enjoyed. In what kind of world, or rather, what kind of society would allow that? And when? Is this futuristic? A situation-to-come, where the understanding of music expands greatly, when blissful moments are independent of simple melodies, where harmony appears beyond I-V-vi-IV chord progressions, when the techniques of social alienation, which determine the use of all the drugs that accompany recreational music, are reversed into creative tools of exploration.
Motus is part of this exploration: to find dance, free of clock, and groove, free of rhythm.
There is pulsation, and the downbeat connects to the downward beings as in stones and minerals, the upbeat connects to the upward beings as in grasses, flowers, trees and stars.
Binding both together, connecting sky and earth, is the dancer.
The moves / the movement is pure. It is the kiss of spirit and matter. »
Thomas Köner
Le livre permet de télécharger une compilation avec des morceaux de Automatisme, Thomas Köner, B Ashra, Bienoise, bpmf, SIFIR, echonaut, EPS, Marcel Daemgen, Mijk van Dijk, Khem One, Solar Debris, Grupo Coral a Voz do Alentejo na Quinta do Conde feat Dr Walker, Dr. W, Dr. NoiseM, omsk information & dr walker, stine m, svensyntetics, NicoNote, Pavel Zhagun, Schmickler Rohrhuber, Somnambule, Stefan Paulus, The Allegorist, Thomas Brinkmann, Bill B. Wintermute, DJ Durbin, Gerriet K. Sharma, Antonia Manhartsberger, Siegfried Kärcher, Woulg, Zoy Winterstein.

Achim Szepanski (1957-2024), musicien membre des formations noise P.D.et P16.D4 au début des années 1980, est le fondateur des labels de musique électronique légendaires et hautement influents Force Inc. (1991) et Mille Plateaux (1993), avec lesquels il a repoussé les limites de la techno et de la musique expérimentale. Il était également auteur et conférencier, essentiellement dans le champ philosophique. Ses recherches ont notamment porté sur le capitalisme spéculatif. Il est l'auteur de Capitalisation 1 & 2, Non-Marxism, Capital and Power in the 21th Century et Imperialism, State-Fascism and the War Machines of Capital. Il était l'éditeur de la revue en ligne NON.

Seconde édition (2023).
Edité par Achim Szepanski.
Textes de Jan Heintz, Frédéric Neyrat, Achim Szepanski, Holger Schulze, Zafer Aracagök, Shintaro Miyazaki, Gerriet K. Sharma, Txgen Meyer, Taylor Adkins & Joseph Weissman, Bernd Herzogenrath, Corry Shores & Melike Başak Yalçin, Algorithmic Committee, Jose Rosales, Stefan Paulus, Marcus Schmickler & Julian Rohrhuber, Thomas Brinkmann, Thomas Köner, Alessio Kolioulis, Benjamin Noys, Bill B. Wintermute.

Conception graphique : Kerstin Davies.
 
paru en mars 2020
édition anglaise
19 x 27 cm (broché)
268 pages (ill. n&b)
 
ISBN : 978-3-00-064816-8
EAN : 9783000648168
 
épuisé
 
 
dossier de presse
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music
Ultrablack of Music


 haut de page