Un recueil d'essais poétiques et politiques avec lesquels Ndikung aborde la vie et la pratique de plus de 30 artistes.
An Ongoing-Offcoming Tale opens with the question: If only some leaves could speak? And in the journey that follows, we encounter many such possibilities—that leave us asking questions of the boundaries we place around the things we are allowed to think, the knowledge we call knowledge, and the questions we permit ourselves to ask. The book is an exercise in learning to reimagine: bodies, land, knowledge, memory, song. Ndikung allows us to step into the visions and the lived forms of knowledge that inform his curatorial practice.
As we collectively emerge from a stillness that made it impossible to look away from the harm caused by social infrastructures we once deemed necessary, these essays are more urgent than ever. They give us tools to think with about the 'contemporary' in meaningful ways, enabling us to ask important questions of culture and power.
Bonaventure Soh Bejeng Ndikung (né en 1977 à Yaoundé, au Cameroun, vit et
travaille à Berlin) est commissaire d'exposition, critique d'art, auteur et biotechnologue. Il est le fondateur de SAVVY Contemporary, centre d'art indépendant à Berlin, et de
SAVVY
Journal, un périodique qui publie des écrits critiques liés à l'art
contemporain en
Afrique.
Il a été professeur associé à l'Université de Muthesius à Kiel et professeur invité du département de « curatorial
studies » à la Städelschule à Francfort. Il fut un des commissaire
d'exposition pour la 14ème édition de documenta, ainsi que commissaire
invité à la Biennale Dak'Art au Sénégal, en 2018. Au sein du
Miracle
Workers Collective, il a participé à l'organisation du Pavillon
Finlandais à la Biennale de Venise de 2019. Bonaventure Soh Bejeng Ndikung dirige la Maison des cultures du monde de Berlin depuis 2023.