Pour le quinzième anniversaire de la revue, Cura. dédie son 42e numéro à la figure du monstre, un numéro spécial « horreur » consacré à l'exploration du rôle révolutionnaire des monstres dans la civilisation moderne. À travers une vaste série de figures monstrueuses, de personnages bestiaux, d'aberrations et de masques, d'hybrides humains et animaux, de cauchemars et de chimères, ce numéro examine l'intérêt des artistes pour les formes de vie étranges produites par l'imagination, ainsi que la déconstruction d'une idée fictive de la normalité et de ses catégorisations qui divisent. Dans un monde qui cache la monstruosité derrière l'« altérité », les monstres révèlent ainsi un univers dynamique, varié, multiforme et transformateur.
The new issue of the magazine thus presents new artists commissions, special projects, visual essays, texts, and conversations about the attractive and bumper world of the alterity, that delves into the dark side of consciousness and brings us into the hidden folds of the human being. New monstrous figures have been created for the occasion of CURA. 42, thanks to the cover commissions of Marianna Simnett and Charlie Fox. If Marianna Simnett goes through her most iconic and recent works, premiering her latest production of WINNER, Charlie Fox gifts us a visual selection of his favorite monsters, featuring artworks, movies, celebs and graphic novels.Will Benedict also scrolls the most monstrous figures of his work for the third cover of the issue and offers a preview of the new character created with Steffen Jørgensen for the third season of The Restaurant. Furthermore, a Monsters zine designed by Will Benedict himself features a wide archive of monsters in art history, comics, found images and old magazines.
There is no escape from monsters! Alex Da Corte's polyhedral transformations are described by Travis Diehl; Monster Chetwynd's self-determination as a "monster" is narrated by a text by Jessica Ramm; Ambera Wellmann's monstrous plasticity is described by Natalia Sielewicz; Ivana Bašić's new work premiere is accompanied by a conversation with Margot Norton, while Sibylle Ruppert's dark art is introduced by Ben Broome.
A special project by Jon Rafman introduces us to a suggestive cavalcade of monstrous AI characters taken from his new video game S.S. Lacuna: Cloutbomb. Special commissions selected by DISare allocated to Ada O'Higgins, alias Ada Antoinette, Rafael Amadeo Foster, and Evan Eisel, with their Incest Movie Night and to the independent game studio Softethix with their new videogame.
Lastly, The New Now section sheds new light on the work of Darja Bajagić, introduced by Ana Simona Zelenović; Sandra Mujinga, introduced by Zoë Hopkins; Josèfa Ntjam, presented by Martha Kirszenbaum; Mary-Audrey Ramirez, with a text by Adriana Blidaru, and King Cobra, presented by Sir Jacobs.
Who is a monster? We are all monsters as we use to see in the others the monster that lurks within us.
Ce numéro paraît sous trois couvertures différentes, distribuées aléatoirement.
Cura.magazine est une plate-forme pour l'art contemporain basée à Rome qui entend explorer, en toute indépendance et en marge des sentiers battus, la production artistique
actuelle sur les scènes émergentes, à travers diverses collaborations avec des artistes, des critiques et des commissaires du monde entier. La revue propose, trois fois par an, des articles monographiques, des entretiens, des contributions artistiques, des comptes-rendus d'expositions et de lectures, un agenda international, etc.
Cura. est également une structure éditoriale (Cura.books) qui publie une série de livres d'artistes (voir la
rubrique correspondante dans la section éditeurs).