Animaux, rêves et relations humaines dans l'Ukraine contemporaine : sorte d'anti-autofiction, Modern Animal relie les hommes et les animaux en récoltant des images, des témoignages, des contes populaires, des souvenirs et des points de vue de gens différents – bourgeois, citadins, ruraux, Roms, ouvriers – rencontrés lors d'un voyage de plusieurs années à travers l'Ukraine.
There are few traces of animals in cities: footprints are registered most clearly not on hard surfaces but those which are soft and malleable, creating a sequence, a track. Modern Animal is a track of its own, made by the thirty-nine year old journalist from Ukraine, Yevgenia Belorusets.
Working between Berlin and Kyiv, Ukrainian and Russian, Belorusets defies typical definition and strict political boundaries. Her writing, grounded in years as a photojournalist, is exuberant rather than premeditated. It brings together the stories of many to form its identity and, in doing so, is the antithesis of—and what comes after —autofiction and its attendant narcissism.
Modern Animal rearranges the relationships of humans and animals, retelling interviews, folktales, memories, and visions of the people—bourgeois, urban, rural, Roma, working class—Belorusets encountered on her way. The result is not a collection of short stories, but a string with various knots. It is a revolutionary approach to anthropology, what it means to study, become, and behave like something else.
A lecture format, following the Soviet style, disintegrates; as do logic and language. A different kind of knowledge emerges, growing from the crucible of lives lived with others—suggesting that, in inhabiting or changing our environments, we establish the parameters for all life, both human and animal.
In conversation, Belorusets uncovers the lost and forgotten remains of something pagan, but still irrepressibly modern.
To date, Belorusets has been recognized outside of Ukraine primarily for her first work of fiction, Fortunate Fallings, which documented the Donbass War and won Germany's Internationaler Literaturpreis. It is forthcoming with New Directions Publishing. Her isolarii, Modern Animal, is her next step but first work in English translation.
« Modern Animal d'Yevgenia Belorusets est un ouvrage singulier, tout aussi prophétique qu'ironique, onirique et troublant. Publié en 2021, dans le contexte de l'après-révolution ukrainienne de 2014 ‒ la "révolution de la dignité" à Maïdan ‒, et du conflit de basse intensité qui avait éclaté dans le Donbass, c'est un livre dont la lecture revêt aujourd'hui des connotations plus critiques à la suite de l'invasion de grande envergure entreprise par la Russie. »
Luca Fiore, Le Jeu de Paume
Yevgenia Belorusets (née en 1980 à Kiev) est une artiste photographe, journaliste, écrivaine et militante ukrainienne. Elle est cofondatrice de la revue de littérature et d'art
Prostory, et membre du collectif interdisciplinaire de commissaires d'exposition Hudrada. Elle travaille avec la photographie et d'autres formes à l'intersection de l'art, de la littérature et de l'activisme social. Son travail photographique, qui porte notamment sur les populations les plus vulnérables de la société ukrainienne – les familles homosexuelles, les mineurs de charbon au chômage, les Roms, les personnes vivant dans la zone de guerre à l'Est –, a été présenté dans le pavillon ukrainien lors des 56e et 59e Biennales de Venise. Séjournant à Kiev au cours des premiers jours de l'invasion russe en 2022, elle a tenu un journal de guerre dans lequel elle en fait le récit et qui a été diffusé dans le monde entier (publié également dans la revue
Artforum).