Toward a Transindividual Self examine le processus de représentation du soi, caractéristique de la formation du soi dans les sociétés occidentales néolibérales du XXIe siècle. Il aborde le soi sous un angle transdisciplinaire où se croisent l'anthropologie politique et culturelle, les études sur la performance et la dramaturgie.
Starting from our concern with the crisis of the social, which coincides with the rise of individualism, Bojana and I critically untangle individualist modes of performing the self, such as possessive, aesthetic, and autopoietic individualisms. However, our critique does not make for an argument for collectivism as a socially more viable alternative to individualism. Instead, it confronts us with the more fundamental problem of ontogenesis: how is that which distinguishes me as an individual formed in the first place? This question marks a turning point in our study, where it steps back into the process of individuation, prior to, and in excess of, the individual.
The process of individuation, however, encompasses biological, social, and technological conditions of becoming whose real potential is transindividual, or more specifically, social transformation. A "theater of individuation" (Gilbert Simondon) captures the dramaturgical stroke by which we investigate social relations (like solidarity and de-alienation) in which the self actualizes its transindividual dimension. This epistemic intervention into ontogenesis allows us to expand the horizon of transindividuation in an array of tangible social, aesthetic, and political acts and practices. As with every horizon, the transindividual may not be closely at hand; however, it is certainly within reach, and the book encourages the reader to approach it.
Nouvelle édition du livre publié par l'École nationale des arts d'Oslo et Sarma, Bruxelles, en 2022 (ISBN 978-82-7038-415-0 / 978-953-7372-83-5).
Ana Vujanović (née en 1975 à Belgrade) est une spécialiste de la culture qui travaille entre théorie critique et art contemporain. Elle est titulaire d'un doctorat en études théâtrales et d'un diplôme de troisième cycle en études culturelles et de genre.
Bojana Cvejić (née en 1975 à Belgrade) est musicologue, philosophe, dramaturge et enseignante formée en Serbie, en Allemagne et aux Etats-Unis. Elle monte des performances avec Jan Ritsema et le collectif COCOs depuis 1999, met en scène des opéras, travaille comme dramaturge (avec notamment
Xavier Le Roy, Eszter Salamon, Mette Ingvartsen, Anne Juren, Christine Gaigg), enseigne et participe à l'organisation de plateformes indépendantes mêlant théorie et pratique. Elle a publié de nombreux essais dans des revues sur la performance et plusieurs ouvrages.