Un témoignage de première main sur vingt-cinq années de programmation artistique à la Fondazione Querini Stampalia à Venise, période au cours de laquelle la commissaire Chiara Bertola a développé une ligne curatoriale en relation étroite avec la dimension historique du lieu, autour des notions de précarité et d'instabilité.
It is a long time in which curator Chiara Bertola has been able to observe the metamorphoses and rebirth of this ancient palace, which, through the different visions of the artists projected into its spaces, have made it many places each time.
Conserving the Future is a program and a working method based on the relationship with time, the past, and history because in every project the historical place becomes a subject that asks to be seen, recognised, listened to and then opened to dialogue with present.
Chiara Bertola recounts, in a single text that trace the site-specific exhibitions from 1997 to 2022, the questions, thoughts, and discoveries made together with the artists living with them the creative process. She defines a curatorial line beyond the canonical and consolidated confines, focused on the concepts of precariousness and instability.
The perception of a time never closed, the intuition of hidden possibilities behind established meanings and the search for margins of meaning revealed beyond the usual confines become the keys to open up unexpected poetic worlds.
Avec George Adéagbo, Margarita Andreu,
Giovanni Anselmo, Stefano Arienti, Lothar Baumgarten, Giuseppe Caccavale, Jean-Baptiste Decavèle,
Elisabetta Di Maggio,
Jimmie Durham,
Haris Epaminonda,
Yona Friedman,
Luigi Ghirri, Mona Hatoum,
Paolo Icaro, Ilya & Emilia Kabakov,
Joseph Kosuth,
Marisa Merz, Maria Morganti, Isamu Noguchi, Roman Opałka,
Giulio Paolini,
Michelangelo Pistoletto, Remo Salvadori, Mauro Sambo,
Mariateresa Sartori, Park Seo-Bo, Anita Sieff, Kiki Smith,
Danh Vo, Andrea Zanzotto,
Qiu Zhijie.
Chiara Bertola (née en 1961 à Turin) est commissaire du programme d'art contemporain à la Fondation Querini Stampalia à Venise depuis 1999. Elle a été directrice artistique du Hangar Bicocca à Milan de 2009 à 2012, créatrice et commissaire du FURLA Art Prize, commissaire du Pavillon de Venise à la 52e Biennale de Venise, 2007, co-commissaire de la 15e édition de la Quadriennale de Rome, 2008, présidente de la Fondation Bevilacqua La Masa de la ville de Venise, 1996-1998. Membre fondateur de Love Difference (2000), mouvement artistique pour une « politique interméditerranéenne » (avec
Michelangelo Pistoletto et d'autres), elle a organisé de nombreuses expositions en Italie et à l'étranger.