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Le dernier chapitre de l'enquête au long cours de l'artiste Dawit L. Petros, né en Érythrée, sur l'impact du colonialisme italien et son empreinte sur les cultures visuelles, les populations et les environnements bâtis d'Afrique, d'Europe et d'Amérique du Nord.
Published on the occasion of the eponymous exhibition curated by Karen Irvine at the Museum of Contemporary Photography at Columbia College Chicago (MoCP), Dawit L. Petros: Prospetto a Mare delves into Petros's ongoing examination of the intricate connections between Italy, East Africa, Libya, and North America, particularly focusing on Eritrea, Ethiopia, and Somalia. This solo exhibition, alongside its accompanying publication, illuminates the ways in which colonialism and cultural memory are etched into the visual fabric and architectural landscape of Chicago. Petros's inquiry aligns seamlessly with the mission of the museum, contributing to contemporary dialogues on visual art and its impact on our collective understanding of history, society, and identity.
Through various artistic strategies, Petros probes the propaganda used to promote the Italian colonial project in Eritrea, Ethiopia, Libya, and Somalia and by extension, the newly formed Italian state; the technologies used to dominate occupied countries and simultaneously extoll the power of the occupiers; and the imperfect ways in which these histories are inscribed in public and private memory through monuments, storytelling, archives, and photography. Petros's works are largely concerned with global migration patterns—from the Italians who occupied the Horn of Africa in the late 1800s and early 1900s, to Africans who fled North and East Africa due to colonialization and subsequent instability, to Africans who move to North America and Europe via Italy today.
Within the pages of this publication, esteemed scholars—Lindsay Caplan, Teresa Fiore, Ruth Iyob, Cristina Lombardi-Diop, and Onur Öztürk—engage in thought-provoking explorations of Petros's work. They probe themes of colonialism, modernism, technology, migration, and cultural memory, offering invaluable perspectives that enrich our understanding of Prospetto a Mare and its significance.
Le travail de Dawit L. Petros (né en 1972 à Asmara, Érythrée, vit et travaille à Montréal et à Chicago) s'inspire de recherches portant sur le global modernisms, la diaspora et les études postcolonialistes. L'artiste s'est consacré à faire une relecture critique des relations qui lient le colonialisme au modernisme. Ces préoccupations découlent d'expériences vécues : né d'émigrants érythréens, Petros a vécu en Érythrée, en Éthiopie et au Kenya avant de venir s'installer au Canada. Le recoupement des cultures, voix et principes de cette constellation a produit une conscience dispersée, mondiale et transnationale dans ses positions et perspectives. Son travail artistique constitue une analyse introspective et riche qui porte sur les facteurs historiques derrière les conditions migratoires. Petros installe des photographies, des images en mouvement, des objets sculpturaux et des œuvres sonores selon des logiques performatives, picturales ou contextuelles. Alors que des dispositifs formels récurrents soulignent imperceptiblement l'environnement complexe dans lequel les projets de Petros sont installés, le visiteur, en allant d'une œuvre à une autre, fait écho au cheminement derrière la production de celles-ci.
Edité par Karen Irvine et Dawit L. Petros.
Textes de Lindsay Caplan, Teresa Fiore, Karen Irvine, Ruth Iyob, Cristina Lombardi-Diop, Onur Öztürk, Dawit L. Petros.