Repenser les paradigmes actuels de la cognition, de l'éducation et du pouvoir à partir du jeu de ficelle utilisé pour l'enseignement des mathématiques par James R. Murphy.
James R. Murphy, a math teacher at LaGuardia, New York, regarded mathematics as the most powerful and manipulable abstract language available to humans. To acquaint students who don't "like" math with abstract and systematical thinking, he put a piece of string in their hands and taught them to make string figures.
How to spell the fight follows a thread that has been running through our fingers from centuries past till the present day, morphing from the tangible string figures that join our hands in childhood to the more elusive computational algorithms that engage our fingers today. Following this line of inquiry through various twists and turns, a conversation about collective agency emerges with the aim of rethinking current paradigms of cognition, education, and power.
"Hold a loop of string in your right hand and then place it behind and around your left thumb and little finger. Repeat the above step with the right hand. This is the starting position. Now bring your right middle finger to scoop up the string from your left palm and pull it back. With your left middle finger, scoop the string from your right palm and pull it back. This is called Opening A, the most common base figure."
Natascha Sadr Haghighian (née en 1963 à Téhéran) est une figure importante de l'art contemporain.
Son travail dévoile le potentiel poétique, imaginaire et critique de
l'art, à travers les domaines de l'installation, de la performance,
du texte et du son. Elle
embrasse la dimension activiste de l'art en proposant une pratique qui
dépasse l'analyse et le commentaire pour se transformer en processus politiques
et sociaux. Déconnecter l'artiste des rôles représentatifs ou de
l'instrumentalisation politique a toujours fait partie intégrante de son
travail. En 2004, Natascha Sadr Haghighian lance bioswop.net, une
plateforme d'échange de CV visant à déconstruire la norme de la
« biographie d'artiste ». Multipliant les identités, pour sa participation à l'exposition
du pavillon allemand de la 58e Biennale de Venise, elle change
intentionnellement son nom en « Natascha Süder Happelmann ».